2024-05

Wijk aan Zee  7-9 mei - Dagboekje

Vrijdag en zaterdag fietste ik slechts 20 km (naar een afspraak). Zondag 5 mei had ik wandelafspraak. We gingen naar de Waalsdorpervlakte. Het was een mooie route, mooi weer, en we konden vlakbij de klok komen. Ik wist de afstand beperkt te houden (7 km) i.v.m. de aankomende dagen. Uiteraard in overleg 😊

Shiatsu

Maandag ging ik naar yoga en ’s avonds eten bij Resto. Maar ik had ook een Shihatsu afspraak.

Hoe gaat het met je emoties? Ik vertelde over de huilbui van anderhalve week geleden. Hij had vorige keer een blokkade van een emotiepunt opgeheven, hielp hij me herinneren.

En ook nu hief hij een paar blokkades op. Dat gaat vast helpen om de komende dagen goed door te komen!

7 mei. Naar Wijk aan Zee

Dinsdag ging ik bepakt en bezakt op weg. Het was  even wennen aan de zwaardere fiets. Bij Jos koffie gedronken en de knooppunten doorgenomen.

Ze had een voorkeur voor de kustroute, op de terugweg, Hemelvaartsdag, konden we beter niet door Zandvoort fietsen! (op diverse zondag ritten kregen we daar te maken met omleidingen vanwege evenementen…)  De route was iets langer dan binnendoor. En we zouden wat meer last hebben van de tegenwind. (windkracht 4, later 5). Maar het was een prachtige fietsroute om te fietsen!

Tegen tienen vertrokken we. Het werd een fijne tocht. Bij Langevelderslag rustten we lekker uit, dronken koffie en ik hing de accu van mijn fiets aan de oplader. Voor de zekerheid.

Daarna genoten we van de tocht naar Zandvoort. Natuurlijk moesten we daar even een beetje zoeken, er was een kleine wegomleiding. Maar daarna konden we weer heerlijk verder te rijden. Tegenwind en duinen. We hadden geen hadden en met een rustig tempo kun je ver komen 😀

Voorbij Zandvoort lunchten we, het was ongeveer 13.00. Daarna de Kennemerduinen door. Wat is het daar mooi! Een spandoek waarschuwde voor hoog water, en “geen doorgaand fietsverkeer” of zo iets. We waagden het erop. Geen waterproblemen ondervonden.

Met de pont het IJ over, en 7 km later waren we bij De Banjaert. Het was bijna 16.00.

We kregen elk een kamersleutel, brachten de bagage er heen en vervolgens de fietsen naar de stalling. Daar herinnerde de wekker mij aan mijn medicijnen. Meestal kan de wekker uit voordat hij gaat. Nu had ik er echt even niet aan gedacht. Wat was het een heerlijke dag! En ik was niet uitgeput. HOERA!

Uitpakken, douchen, theedrinken en eten klaarmaken. Ik had bietjes, appel en zilvervliesrijst meegenomen. De tafels in de eetzaal waren allemaal bezet, i.v.m. een grote groep en een paar gezinnen. We vonden een tafeltje in de centrale hal. Lekker gegeten. Het restje rijst kon ik aan ander gasten kwijt, ze zouden het in de soep doen 😀

Koffie/ thee toe. Daarna hield ik het voor gezien. Saai voor Jos, maar ze begreep het wel. Ik maakte mijn bed op. Daarna relaxen en om half tien licht uit.

8 mei. Rondje Wijk aan Zee (6,5 km) en rustdag.

Heerlijk geslapen, pas om half zes op! Buiten hoorde ik de nachtegalen zingen! Wat zou Dries daar van genoten hebben!

Ik ontbeet in de grote zaal en las de krant. Daarna op mijn kamer aan dit dagboekje begonnen.

Toen Jos ging ontbijten dronk ik nog een kop thee gedronken. Later samen onze route voor morgen bekeken en knoppunten uitgezocht.

Buiten was het bewolkt, en 12 -13 graden, af en toe miezerde het. Dat viel een beetje tegen. Wat was ik blij dat ik ondanks de goede weersverwachting mijn fleecevest had meegenomen!

Jos en ik bekeken de route voor morgen. En ik reserveerde voor vanavond bij Be My Guest.

Om half elf kochten we wat fruit en brood bij de Plus. Daarna gekeken waar Be My Guest precies zat, en daarna doorgelopen voor een Rondje Wijk aan Zee, dat als GPS in mijn TOPO app zat.

Het was een leuke tippel, uiteraard loop je op wat zwaarder dan op een verhard pad, en in de duinen mochten we af en toe klimmen (en weer dalen). Het mooiste deel van de route was een pad onder de rook van Tata Steel.

Om één uur onderbraken we de route, en gingen op zoek naar een warme lunchplek. We kozen voor soep met brood. Ik nam er een maltbiertje bij en Jos een groot glad limonade. Na de lunch kozen we ervoor terug te gaan naar de Banjaert. Lezenv op de kamer, samen koffie/thee drinken en weer even lezen. We hadden ruim 6,5 km gelopen.

‘s Middags rustig lezen, samen thee drinken; om half zes uit eten. Lekker gegeten, serieuze onderwerpen besproken, o.a. over het levenseinde en het belang van een Wilsbeschikking. 20.00 uur terug. We gingen allebei n onze kamer, lekker wat lezen en op tijd n bed.

Terugfietsen op Hemelvaartsdag, donderdag. 9 mei!

Na het ontbijt inpakken en wegwezen! Om ongeveer 8.30 klaar, na nog een pleister opgediept te hebben, voor een  stootwondje bij Jos.

Tijdens het ‘opladen’ van de bagage viel haar fiets om, tegen haar onderbeen aan.

De zon scheen, het was nog koel, en er weinig wind.

Fijn gefietst, af en toe zag de voorste een knooppunt niet (meestal ik), werd teruggeroepen door de 2e ( meestal Jos) 🥳🥳

Jos had meer last van de zware fiets, dan de vorige keer, en meer moeite met schakelen, door haar koude en ‘dode’ vingers. (haar elektrische fiets heeft ook een derailleur!) Eén keer viel ze, in de zachte berm gelukkig niet gewond, wel heel erg geschrokken!

Brede bakfietsen leken er ook meer te zijn dan vroeger. Er kwam er een keer één over de linker helft van het fietspad van ons fietspad uit de bocht!! gereden. Gelukkig was ik niet dichterbij de bocht, want dat zou zeker een botsing hebben opgeleverd.

Ik zwabberde ook wat meer dan vorig jaar. Na een uurtje fietsen deed ik mijn jas uit, maar in de loop van de tocht ging de jas weer aan. Het was bewolkt, met een frisse wind (we hadden hem vnl. van opzij, soms een beetje tegen)

Het smalle fietspad tussen Aerdenhout en Vogelzang was  op deze Hemelvaartsdag erg vol. Eng! Er kwam ons zelfs een man met scootmobiel tegemoet, op het smalle pad. Tja, die wil ook naar buiten. Door Hemelvaartsdag was het  flink druk.

We dronken koffie bij de Oase (AWD, Amsterdamse Waterleiding Duinen), gelukkig dat Jos het zag, ik was er al bijna voorbij. We hadden 25 km op de teller.

Mijn fietsaccu was nog redelijk vol, en er stond weinig wind. Ik koos ervoor om niet op te laden.. Dat bleek een goede keus. Ik kwam er mee thuis.

Bij De Zilk konden we de weg op langs de Leidse Vaart. He he, dat was veel minder smal, wel uitkijken voor een enkele automobilist 😊

Maar daarna werd  het een beetje tobben. Er waren knoppunten bijgekomen, die niet op de kaart stonden. De punten van ons lijstje stonden dus (nog) niet op de bordjes. We werden het zat om steeds te zoeken, we reden verder op de richtingwijzers en op de routekennis van Jos.

Om kwart voor één gingen we eten, zittend op de grond. En even uitrusten. Met de Topo app vogelde ik uit waar we precies waren. Daarna weer door! De rit ging verder goed!

Ca 14.00 sloeg ik af naar de Willem de Zwijgerlaan en Leiderdorp. Jos reed door naar haar adres. We waren allebei tevreden over deze driedaagse. De brug vlak voor Leiderdorp (eind lage Rijndijk) ging open, een mooie gelegenheid om mijn laatste boterham in te lijven.

Thuis nam ik vast één tas mee naar boven, en pakte meteen veel drinken. En ging uitrusten. Pas daarna haalde ik mijn rugzak op en nam mijn fietsaccu mee om op te laden.

Tegen vieren douchen en aansluitend moxalamp. Mooi even 20 minuten rust, op bed 😊

Ik kijk terug op heerlijke dagen!