Fietsvakantie 2023 – Flamingoroute

Donderdag 4 mei: Van Rhenen via Wageningen naar Westervoort 41,5 km

Ik deed wat laatste klusjes, zoals afval wegbrengen, afwassen en de was opruimen.

Gisteren stond fiets al gepakt klaar. Dus vanochtend had ik nog tijd om wat e-mails te ‘schonen’.

Ik gedownloade de krant om deze in de trein te lezen. Maar zonder wifi ging de app niet open. Om half negen vertrok ik naar station Leiden, veel te vroeg natuurlijk. Dus nam ik de stoptrein van 9.08 naar Utrecht in plaats van de geplande intercity die 9.23 vertrekt. Ik stapte vlot over naar perron 15, voor de trein van 10.14 naar Rhenen.

In deze trein deed ik mijn trui uit en bond hem onder de snelbinder. De iPad deed ik in de fietstas (ik had hem in een glad rugzakje op mijn rug van huis meegenomen naar het station).

In de trein naar Utrecht las ik een paar ‘suffertjes’ uit, in Utrecht gooide ik ze in de papierbak. Na de ervaringen van zaterdag en gisteren nam ik om 9.00 1,5 madopar. In plaats van één. En het ging goed. Geen rugklachten. Weinig speekselvloed. Ondanks 40 km fietsen met tegenwind!

Om 10.51 kwam ik in Rhenen aan. Op aanwijzing van kennis Els verliet ik het station via de rolstoeluitgang ( dat was een hellingbaan in plaats van een trap).

Boven zocht ik op de vele verkeersborden de goede richting, naar Wageningen. De drukke weg stak ik over bij het verkeerslicht en daarna: fietsen maar!

Vlot naar Wageningen gefietst, daar verkeerd gereden en met hulp van google naar Els gefietst. Om 11.45 was ik er.  Ze stond me al op te wachten buiten. Ik had 10 km. Gefietst vanaf Rhenen. Mijn fiets met bagage kon in haar berging, haar eigen fiets had ze even buiten gezet. Aardig! Lekker geluncht en bij gekletst. Ze had sinds gisteren hartritmestoornis en was niet fit. Ze had me dat expres niet laten weten, bang dat ik dan niet zou komen.

De route hing aan mijn stuur

Om 13 uur ging ik weer verder. Eerst een klein stukje zonder knoppunten, maar gelukkig vond ik het zonder problemen. Ik moest een klein stuk lopen in verband met de opbouw van 4 en 5 mei activiteiten. Al gauw stopte ik om mijn vest ook onder de snelbinder te leggen. Het was heerlijk weer, wel forse tegenwind. Ik kon de route goed volgen, dankzij de knooppunten (op mijn stuurtasje en op de borden).

Na ruim een uur rustte ik even op een bankje, en liet Els weten dat de tocht goed ging. Klaaske appte ik dat ik er zeker voor 16.00 uur zou zijn (zoals ik vooraf had beloofd).

Bij de haven in Arnhem was een kleine omleiding, in de grote cruiseboten die daar lagen bleken asielzoekers en Oekraïners te verblijven, vertelde Froukje* me later. (* niet haar echte naam)

Om kwart over drie was ik er. Ik sloot mijn appjes af. Ruim 26 km vanaf Wageningen. Ruim 41 km vanaf huis (inclusief de vier kilometer van Leiderdorp naar station Leiden).

Gezellig bijgepraat met Neef Jan* (niet zijn echte naam) en zijn vrouw Froukje. De hartige taart was heerlijk. We volgden thuis een korte 4 mei ‘viering’ van 'kerk gemist'. Daarna keken we naar de herdenking op de Waalsdorpervlakte. Wat waren de nachtegalen weer goed te horen, tijdens de twee minuten stilte! Dries genoot daar ook altijd zo van.

Op het journaal werd voor de namiddag morgen code geel afgegeven, met hagel en onweer. Oei. Voordat dat losbarst, hoop ik toch wel bij Anneke te zijn! En erg sneu voor de organisatoren en deelnemers aan de 5 mei activiteiten! Het goede nieuws was dat de wind zou draaien,  waarschijnlijk zou ik de wind de hele rit schuin achter hebben.

Prima geslapen. De gladde pyjama die ik vlak voor de vakantie bestelde, draagt daar vast aan bij! Want een glad laken meenemen op de fiets…. Nee dus! (Slecht slapen bij Parkinson komt omdat het in je slaap draaien moeizamer gaat, daar word je dan wakker van. Een glad laken en / of een gladde pyjama maken het draaien eenvoudiger, waardoor je er minder snel wakker van word.)

zie onder andere mijn blogs glad laken en gladde pyjama